rosegoldstrike

Direktlänk till inlägg 9 april 2011

♥ fullspäckad förmiddag för Tjossan

Av Malin & Tjossan - 9 april 2011 16:34

Tjossan ligger för stunden och sover i min pojkvän Niklas säng. Hon är helt slut efter dagens tidiga och relativt långvariga bravader.. Det är nog mycket som pågår inuti hennes lilla huvud så det är förståeligt att hon sover, mycket och länge efter idag.


Klockan ringde 07.15 för mig och Tjossan så det var bara att kliva upp. Mässingslydnaden på Skultuna BK(klass 1-elit) var det vi skulle på, så vi hade tänkt att åka dit för att uppleva hundar i olika storlekar, och människor också förstås. Socialträning stod alltså på schemat. Runt åtta var vi där och Tjossan på topp med svansen som vi oftast ser henne. Omgivningen var stor med mycket rörelse av hund och människa, vilket Tjossan hanterade otroligt bra.


  

Tjossan åtta veckor på bilden


Det är spännande att se hur hon "selekterar" ut vissa hundar som spännande och andra inte. Det märks på henne att hon inte lika mycket gillar när hundar är för burdusa och vill fram, och det syns på henne att hon märker när en hund är stabil men ändå nyfiken på henne - då vill hon fram! Men, jag släpper inte fram henne, det finns faktiskt inget behov att göra det, hon behöver faktiskt inte träffa alla hundar. Bara hon lär sig att slappna av när hon vistas bland dem.

Men idag upplevde jag aldrig henne som rädd för andra hundar som hon var vid första mötet (hon blev skrämd/var inte medveten om att det var en ny hund i huset), det kändes avslappnat i kopplet jag höll i.


Hon var inte liiiika tokig i att hälsa på alla människor idag, det var ju såklart så  mycket runtomkring det. De personerna som kom fram hälsade hon på lite snabbt, och kikade därefter runt om något nytt hände. Det märktes även här vilka personer hon gillade bäst, det var dem som var säkra.

Exempel: En liten tjej ville hälsa på henne och smög fram lite osäkert mot henne, sträckte fram handen var inte någon som hon hälsade jätteglatt ppå henne hälsade inte Tjossan lika mycket som hon bruakr göra på människor. Hon pussade på handen men sen räckte det. 
Exempel 2: Här var det en kvinna som gick säkert och självständigt mot henne, satte sig på marken och hälsade - det älskade Tjossan! Fick höra kommentaren av den kvinnan "Det är inga sociala rädslor i den där, inte."

 


Hemma och andra platser hon varit på flera gånger är Tjossan alltid öööversocial, oavsett om någon är lite osäkesr heller inte. Hon älskar människor!

Men jag tror det där med det tydliga sättet hon hälsade olika på olika människor, berodde mycket på att stället var helt nytt, nya lukter, nya saker att utforska, massor med nya hundar osv osv. Då måste alltså personerna och föraren vara säker i sig osv, för hunden märker osäkerhet så tydligt. Det tycker jag T bevisade idag.


Förresten, grattis mamma & Gnizta till första priset i dag! 
Första tävlingen, första pris & första plats ♥

Nu har du äntligen debuterat med vildvoffsen!  

 

Gnizta, en snygging  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin & Tjossan - 19 augusti 2012 16:53

http://rosegoldstrike.devote.se Besök oss gärna där!♥ ...

Av Malin & Tjossan - 5 januari 2012 12:42


Hallå! Nu var det väldigt länge sedan jag skrev blogg, pinsamt... Men, nu är det ett nytt år som för med sig ny tid att spendera till bloggen - hoppas jag.. Tjossan fyllde ett år dem nionde december och jag tänkte sammanfatta hennes första år. Förber...

Av Malin & Tjossan - 4 november 2011 15:05

Bloggplatsen har tydligen förstorat bloggarna så nu hänger inte min header med alls i svängarna.. Hmm.. måste göra en ny, vad roligt... Haha   Tjossan har fått en present och inte av sin matte! Den väldigt fina presenten har hon fått av Kickens m...

Av Malin & Tjossan - 11 oktober 2011 21:15


Åååh, suget efter att ställa ut Tjossan växer mer och mer ju oftare jag tittar på hennes tjusiga mamma, pappa och syskon. Jag vill komma igång ordentligt med utställningsträningen, det har inte varit det största fokuset sen ett tag tillbaka. Efter på...

Av Malin & Tjossan - 9 oktober 2011 18:39


Ja, rubriken säger det mesta. Tjossan blev tio månader idag, tio månader. Tvåsiffrigt. Oj, vad gammalt det känns, eller, gammalt. Nej, inte gammalt, men, vad länge jag har haft henne. Jag har inte tänkt att göra någon slags redogörelse för hur hon är...

Fakta Tjossan

Namn: Sun-Hee's Rose Gold Strike

Ras: Chinese Crested Powder Puff, s.k. Kines

Född: 2010-12-09

Färg: Viltfärgad

Hälsostatus: För ung

Utställning: HP 3:e plac, inoff.

Stamtavla

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Mina vänner

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards